Why me?

Förlåt för att vi inte har bloggat men som jag säger varje gång så har vi mycket i skolan och jag hinner inte blogga efter skolan för jag sticker till stallet med en gång. Men det kommer några inlägg då och då!:)
Har bra och dåliga nyheter till er bloggläsare...
Torsdagen den 24/1-13 (för ca 1 ½ vecka sedan) så skadade min ponny sig. Jag tar väll och berättar hela historien...
Tisdagen samma vecka så hade min ponny sin vilodag precis som vanligt, onsdagen mådde jag inte bra så jag åkte hem från skolan och då fick hon vila då med och så torsdag så tänkte jag att nää hon kan inte stå i 3 dagar. Så jag skicka ett sms till min kompis Alice som har sin häst i stallet bredvid om hon kunde rida Filuria och det kunde hon:) så jag cykla iväg till stallet precis som vanligt, mockade och fixa resten av sakerna i stallet och tog in hästarna. Sen kom Alice och jag tog ut Filuria i stallgången, tog av täcket och stod och prata lite med Alice. Filuria står nästan och sover när vi ska börja borsta men precis när jag höjer handen mot huvudet lugnt och fint så får hon fullständig panik!! Verkligen panik och stegrar och drar i "kedjorna" som hon sitter fast i. Dom är inplastade och har "panikhakar" . Dom va lite korta tyckte jag och Vicky så vi förlängde dom med balsnören och tur var väll det,
Efter att hon stegrat lite så stod hon stilla och jag och Alice trodde det va lugnt men inte då. Hon får ännu värre panik och kastar sig allt vad hon har upp i luften och bakåt. Hon har sådan kraft så balsnörena går sönder och hon tappar balansen och går omkull... panikhakarna hjälpte inte ett skit.
Hon reste sig snabbt upp och sprang ner för den lilla trappan och ner till den delen där Myrra och Fölis står, sen vänder hon och är på väg upp igen men där står Alice och jag ivägen, hon försöker åt andra hållet men jag och Alice fick tag på kedjorna och hon streta imot lite om man säger så, men helt plötsligt står hon som  förstenad, helt plötsligt ruskar hon på huvudet och det är blod överallt!! jag står på ett av trappstegen när hon ruskar på huvudet och jag tänkte bara en sak... HELVETE! Jag kolla upp på hennes huvud och ser ett stort skärsår som är ca 10cm långt och 2-3cm djupt, Alice ser örat och ser att det är ett hål rakt igenom. Den här gången va det min tur att bli förstenad, jag kunde inte röra mig ur fläcken utan stod bara och stirra på min alldeles skräckslaga lilla ponny. Sen fick jag panik, började gråta och visste inte vad jag skulle göra, Alice stod hela tiden och sa att det kommer gå bra och försökte lugna mig, det funkade ett tag. Jag ringde Pappa 2 gånger men han svarade inte, sen ringde jag Monica och hon svarade inte heller, sen ringde jag mamma som låg hemma i soffan eftersom hon va nyopererad. Men hon svarade och sa åt mig att lugna mig, hon pratade lugnande och sa att hon skulle ringa Annelie, (en släckting typ) Jag la på och försökte ringa pappa igen, inget svar.
Annelie kom nästan med en gång, efter att hon kollat på såret så sa hon med em gång att det behöver sys. Så hon ringde vet och dom sa att dom skulle komma så fort dom kunde! Alice stod forfarande och höll Filuria, jag la på henne ett fleecetäcke eftersom det va kallt och hon har inte så mycket hull.
Jag försökte fortfarande få tag på pappa men det gick inte, så Annelie åkte hem till pappa och knacka på dörren och ringde på men han öppnade inte hon åkte tillbaka till stallet och pratade med mig och så skulle vi åka och hämta pappa eftersom jjag ahde nyckeln hem, och Alicve skulle stå och hålla Filuria. Men precis när vi ska åka kommer vetrinären så jag ger nycklarna till Annelie och hon åker hem till pappa och jag stannar i stallet. Jag pratar med vetrinären om vad som har hänt, men jag visste inte då var eller hur hon hade slagit i huvudet. Han tar fram massa sprutor men innan han sticker henne kommer vi fram till att det är mycket mer utrymme i ridskolestallet så vi går dit upp istället.
Först får hon två doser lugnande för att vi ens ska komma nära örat.
nä gud nu gråter jag nästan igen, skriver klart imorgon för jag är så super trött.
God natt:*
//Tess


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

ponnyligans.blogg.se

Vi är två tjejer på 13 år och vi älskar hästar! På våran blogg så kommer ni få läsa om våran vardag med hästar och ponnysar, träningar och tävlingar och mycket, mycket mer än så!

RSS 2.0